Nicole around the world!

Tulum... paradijsje!

Na een avondje Playa Del Carmen hebben we de volgende morgen de bus gepakt naar Tulum. En daar zitten we nu achter een computertje op de nachtbus naar Palenque te wachten.

We hebben de afgelopen 2 nachten een cabana gehuurd bij Zazil Kin, echt helemaal geweldig!! Schattige hutjes aan het strand tussen de palmbomen. Heerlijk om op je blote voeten van je cabana naar het strand te kunnen lopen!! De eerste dag hebben we vooral een beetje aan het prachtige witte strand gelegen in de schaduw van een palmboompje want anders is het niet uit te houden. Heb trouwens nog nooit zo´n mooi blauw water gezien, lijkt wel een ansichtkaartje!

Eén van de dingen die we hier graag wilde doen was een cenoteduik maken. Maar daarvoor moet je een advanced open water hebben en minimaal 25 duiken op je duik CV, waarvan de laatste niet langer dan een maand geleden mag zijn. Dat is zo klaar als een klontje, we voldoen op alle fronten niet. Dus eerst gister maar een opfrisduikje gemaakt en vanmorgen mochten we dan toch in de Grand Cenote gaan duiken. Het was maar een klein stukje lopen van het busje naar de cenote, maar met het duikpak aan en al die zware spullen leek het wel een sauna. Des te beter het vooruitzicht van het koele water. Johannes (onze gids) heeft 5 shirtjes onder zijn wetsuit aangetrokken en een duikmuts opgezet. Maar volgens hem hoeven we ons geen zorgen te maken 'You Dutch-people never cold', nou dat hoop ik dan maar. De Cenote is een grot met allemaal stalactieten en stalagmieten (geen idee hoe je dat schrijft) en ondergrondse gangenstelsels. Boven water hebben we vleermuizen en onder water visjes. Echt super, vooral als je vanuit het donker (was zo donker dat we lampen nodig hadden) via de stalagmieten en stalactieten naar het turquase water kijkt waarin de zon reflecteert, een van de mooiste dingen die ik ooit heb gezien!!

Vanmiddag zijn we nog even naar de ruines geweest, ideaal maar 5 minuutjes lopen vanaf onze Cabana. Heel veel stenen voor ons cultuurbarbaren, maar de ruines op de rotsen aan zee zijn erg mooi, al is dat meer te danken aan de locatie dan de ruines zelf. Op een klif omgeven door rotsen, palmbomen en een spierwit strandje en turquase water is het een plaatje!

Nu eerst even wat eten en hopen dat we vannacht een beetje slapen in de bus (tochtje duurt 12 uur). Op naar de jungle en de beroemde mayaruines!!